Místopis hry
Alyons
[Aljó(n)]Lesnatá pohraniční marka na severozápadě Orlais - jižní soused a rival panství Serault. Leží mezi Nahasinskými bažinami a Tirashanem a co mu chybí do velikosti, nahrazuje produktivitou: Alyons je proslulé knihtiskem, sochařstvím, rámováním obrazů a jinou kulturně-řemeslnou aktivitou.
Jeho území splývá s Tirashanem, ale vliv hvozdu byl dlouho drasticky potírán: bývalý markýz d’Alyons byl pověřčivý a krutý rasista (a děsivý morous) a cokoli, co mělo jen náznakem něco společného s magií či elfy, rázně potíral. Šeptá se, že díky tomu v jeho sídle vznikla unikátní sbírka magických předmětů a textů, které ukryl, aby své panství ochránil před jejich vlivem.
Před čtyřmi lety údajně zemřel během lovecké nehody v Tirashanu a vládu přebral jeho syn Yves - zapálený akademik a učenec, který nejenže napravil vztahy mezi Serault a Alyons, ale prý i mezi rodem Alyons a tajemnými obyvateli Tirashanu. Traduje se také, že je chorobně zamilovaný do Orlaisské císařovny, ač ji nikdy osobně nepotkal.
Serault
[S'rólt]Lesnatá pohraniční marka na severozápadě Orlais - severní soused a rival panství Alyons. Říká se, že je to poslední výspa civilizace před impozantním a děsivým Tirashanem. Ve skutečnosti je Serault s prastarým hvozdem nerozlučně prolnutá - i s jeho záhadnými jevy a bytostmi. Církev má vůči tomuto panství dosti odmítavý postoj, ale raději ho ignoruje, než aby musela řešit úchvatné množství roztodivné hereze, které je Serault plná. Místní odnož církve je polokacířský kult Andraste v masce, vyznávající Andraste jako patronku lovců, stopařů a bohatýrů.
Serault vládne Markýz de Serault - pravnuk nechvalně proslulého "Hanby Seraulty": vizionáře, mága, génia a posedlého renegáda, jehož činy na Serault uvrhly trvalý stín. Místní mluví o svém panství v ženském rodě a jejich hlavním obchodním artiklem je Seraultské sklo - nádherně zpracované a nesmírně populární po celém Orlais.
Tirashan
[Tyrašan]Hvozd hodný toho jména - neprobádaný, temný, hluboký, záhadný a nebezpečný; hrdý bratranec Lesní divočiny na jihu. Traduje se, že je plný duchů, démonů, banditů a elfů, kteří spolu navzájem vedou brutální válku, kdykoli na sebe narazí. Místní klany Dálských elfů navíc prý vzývají jiný, zapomenutý panteon bohů; a jsou krvelačnější, nebezpečnější a nosí rudé tetování na obličeji. O tom, co je ukryto v srdci Tirashanu, vám s jistotou nikdo nic nepoví. Markýz de Serault prý uzavřel alianci s lesními démony; markýz d’Alyons prý zase spolupracuje s krvavými Dálskými elfy; banditi, kteří se ve hvozdu ukrývají, časem zešílí nebo přijdou o řeč - nebo obojí.
Jedno je jisté - ať už v sobě ukrývá cokoli, stíny Tirashanu sahají daleko za hranice lesa a jako dlouhé prsty šátrají krajinou, hledaje srdce nakloněná propadnout jeho vlivu.
Místopis obecně
Antiva
Hlavní město: Rialto
Království, kde král nemá žádnou moc a zemi vládne napůl oligarchie ‘Princů Kupců’, napůl světově proslulý cech assassinů - Antivanské vrány. Země duelů, skandálů a přepychu svou podobou jasně dokládá svůj původ: jmenovitě splynutí drobné monarchie s pirátskou koalicí. Antiva je bohatá a nebezpečná a většinu diplomacie řeší úplatky či hrozbou obchodních sankcí. Antiva se pyšní vynikajícími kožedílnami i šperkařskou tradicí. Mocí nejpodobnější armádě je v zemi pirátská flotila Felicisima Armada, které většina ‘Princů Kupců’ platí za ochranu - a také za to, že se nestanou její obětí.
Ferelden
Hlavní město: Denerim
Mladé království v jižní části kontinentu. Vzniklo sjednocením domorodých kmenů a i když se od té doby značně zmodernizovalo, okolní svět nad Fereldanskou kulturou stále ohrnuje nos. Ferelďané jsou sveřepí, drsní, stateční, věrní a mají rádi psy. Výrazným prvkem místní kultury je i běžnost drobného zločinu, který je považován za součást každodenního života. Království bylo ve válce s Orlais a vztahy jsou stále napjaté. Od korunovace krále Alistaira je ale země na vzestupu a oproti ostatním říším Thedasu extrémně sjednocená, stabilní a vojensky silná. Po Corypheově invazi je Ferelden podsledním místem (mimo Jinoskalí a Bílou tvrz), kde lze ještě nalézt Šedé strážce.
Nevarra
Hlavní město: Cumberland
Militantní království drakobijců, vojevůdců a nekropolí. Nevarra byla kdysi jedním ze Svobodných měst, ale časem nabyla na síle a stala se svéprávným královstvím i důstojným rivalem samotnému Orlais. Královská linie Pentaghast dominuje Nevarrskému trůnu; jejich krev je v zemi rozšířená, protože rodokmen a původ jsou v této zemi vším, a témeř každý se snaží dokázat příbuzenství s nejvyšší šlechtou. Místní nekromanti jsou vysoce společensky uznávaní a pyšní se vědomostmi srovnatelnými s Tevinterskými Mistry.
Orlais
[Orlé]Hlavní město: Val Royeaux
[Val Ruajó]Císařská velmoc v jihozápadní části kontinentu. Pompa, luxus, nablýskaní rytíři, péřové masky, hedvábí a krinolíny. Za tím vším síť intrik tak hustá, že skrz ni ani nejjasnější světlo nepronikne - v ní, jako více či méně trpěliví pavouci, urození, kteří ji předou. Orlais má vyspělou kulturu, silnou armádu a bohatou historii, nicméně politikaření a interní spory si vybírají svou daň. Silným proudem a častým zdrojem nepokojů jsou tu elfí rebelové, kteří jsou takřka plnohodnotným politickým hnutím. Orlais vládne císařovna Celene Valmont I. - a její vláda, čelící od počátku nesčetným úskalím, je na tom od rozpuštění Inkvizice velmi bledě.
Orzammar
Jedno z mála zbyvajících trpasličích měst: nádherná, obrovská podzemní metropole a poslední výspa trpasličí civilizace před opuštěnými Hlubinnými cestami, které odspodu pomalu stravuje Nákaza, zplozenci, pavouci a jiná temnota. Typická dechberoucí trpasličí architektura a sveřepá hrdost jejich národa ovšem také není bez svého temného protipólu - nemilosrdný kastovní systém a Město prachu: chudinská čtvrť, nad kterou se prostírá stín Carty, trpasličí mafie, která má prsty takřka ve všem, co se v Thedasu na poli organizovaného zločinu děje.
Jediná další dvě zbývající trpasličí města jsou Kal'Hirol a Kal'Sharok.
Seheron a Par Vollen
Hlavní město: Qunandar
Tropické souostroví na severovýchodě, přes které do Thedasu přišla rasa šedých rohatých poloobrů - Qunarijci. Dobyli ostrovy a vytlačili Tevinterské impérium, poté konvertovali nebo zabili většinu místních. Stále ovšem hoří konflikt s domorodými Mlžnými válečníky a Tevinterskými záškodníky, kteří se snaží qunarijskou vládu narušovat, jak to jde. Na ostrovech nicméně zanechala stopu ještě mnohem starší a záhadnější civilizace, po které zůstaly jen tajemné pyramidy a rytiny ve skále. Kam se poděla nebo co byla zač, to nikdo netuší.
Svobodná marka
Městské státy: Ansburg, Hercinia, Kirkwall, Markham, Ostwick, Starkhaven, Tantervale, Wycome
Městské státy ležící na severním pobřeží Probuzeného moře. Jejich zakladatelé si nade vše cenili své svobody a nezávislosti. Největšími z nich jsou Kirkwall, Starkhaven a Tantervale. Málokdy se mezi sebou na něčem shodnou, nicméně v případě ohrožení zvnějšku jsou připraveni spojit síly. Města žijí obchodem všeho druhu - od překupníků a dovozců přes žoldáky po organizovaný zločin, piráty a nájezdníky. Obecně se vyznačují velkou diverzitou a zvýšeným rizikem běžnému obyvatelstvu. Dle zákona džungle se v Marce daří silným a nemilosrdným – zato kontrastně mírumilovná pole a statky kolem nich produkují většinu zemědělských plodin v Thedasu.
Tevinter
Hlavní město: Minrathous
Gigant, který jednoho času téměř pohltil celý Thedas. Tevinter je říše magie, která vládne všemu a všem. Je to také nemilosrdné místo, kde většina populace úpí v okovech a dře na své pány, Mistry magie, a jejich rodiny. Je to říše dávných staveb, temné historie, a krve. Spousty krve. O magii krve se tu nemluví, ale je všude a je běžná. Říká se, že dávní Mistři z Tevinteru vkročili z vlastní pýchy do Zlatého města a zešíleli tam a poskvrnili ho, a tak se zrodili první zplozenci temnot a začala první Nákaza. Taková arogance, hlad po moci a zanedbávání důsledků velmi dobře vystihují celý Tevinter dodnes.
Z Tevinteru pocházel i šílený Mistr a Zplozenec temnot Corypheus, který před pěti lety rozerval oblohu, zamořil většinu kontinentu démony a pokusil se mnohými způsoby rozvrátit a dobýt celý známý svět. Tevinter se ho samozřejmě zřekl, ale nelze říci, že reputace impéria zůstala neposkrvněna.